IMG_2656

Een maand zonder suiker

Een maand zonder suiker. Wát is dat moeilijk! Hoe voelde ik me? En is het makkelijk vol te houden? Vandaag vertel ik mijn ervaringen over één maand leven zonder suiker.

Je zult je ten eerste afvragen: waarom geen suiker eten?

Ik heb regelmatig dipjes op een dag. Ik gaap dan ontzettend veel en zoek ik het liefst het bed op. Maar een normaal mens hoort geen dipjes te hebben. Niet om 15:00u (de welbekende dip), de after dinner dip of een dip om 21:00u. Een mens hoort zich de gehele dag top fit te voelen. Ik was benieuwd hoe ik mezelf na één maand zonder suiker zou voelen.

Waar zit allemaal suiker in?

Suiker zit in 90% van alle producten die liggen in de supermarkt. 90%. Ongelofelijk! Dit had ik totaal niet verwacht. In sauzen tot dressings, van’gezonde’ koekjes tot boullionblokjes. Ik dacht bij mezelf: hoe pak ik dit in godsnaam aan? Wat mag ik wel eten? Heel simpel: alle producten die recht uit de natuur komen. Dan heb ik het over fruit, groenten, noten, zaden, et cetera.

Wat voor soort suikers?

Ik heb het dan over geraffineerde suikers, ook wel ‘fabriekssuikers’ genoemd. Deze zitten verscholen in ontzettend veel producten. Ik keek regelmatig op de achterkant van de verpakking om te kijken of het product suiker bevatten. Maar pas op! Suiker heeft veel verschillende namen, 122 om precies te zijn. Klik hier om ze te lezen. Echter at ik wel fruitsuiker, suiker wat van nature voorkomt in fruit.

Wat at ik dan wel?

Tot mijn verbazing kon ik verschillende producten die ik erg lekker vond wél eten. Zoals rijstwafels, pindakaas (alleen de échte van Calvé met de bruine deksel) en kaas. Ik at regelmatig deze ontbijtjes, waar ik een poos geleden een artikel over had geschreven.

IMG_2317

Week 1

Met volle moed begon ik aan de eerste week. De eerste dagen waren zwaar, heel zwaar. Ik voelde me slap, trillerig en ik had totaal geen energie. Ik heb mezelf wel 100 keer afgevraagd waarom ik dit ‘ook alweer deed’. Het schrijven van dit artikel was ook wel een stok achter de deur. Ik snakte enorm naar suiker. Vooral het maken van het avondeten vond ik erg lastig. Alles wat ik enorm lekker vond bevatte suiker. Gelukkig had ik het boek ‘Powerfood’ van Rens Kroes, waardoor ik lekkere recepten kon koken (zonder suiker).

IMG_2332

Als tussendoortje at ik bijvoorbeeld deze zelfgemaakte gezonde oreos. Besmeerde ik een rijstwafel met pindakaas, at ik een eitje of schilde ik een stuk fruit.

Week 2

Week 2 begon het wat beter te gaan. Het maken van lekkere gerechten zonder suiker ging me beter vanaf. Ook liep ik minder lang rond in de supermarkt ‘op zoek naar suikervrije producten’. Bepaalde dingen begonnen opeens zó ontzettend zoet te ruiken. Bijvoorbeeld brood, terwijl ik brood normaal gesproken helemaal niet zoet vind ruiken. Op het einde van week 2 kreeg ik te horen dat ik geslaagd was voor de opleiding HBO-verpleegkunde. Ik mocht van mezelf één slippertje maken en iets lekkers kopen mét suiker. Ik liep de winkel rond en dacht bij mezelf: ik heb helemaal geen zin in suiker, ik koop iets zonder suiker. Dat vond ik toch best verrassend! Was mijn suikerverslaving aan het inzakken?

Verder merkte ik dat ik minder dipjes had. Wat ik ook opmerkelijk vond was dat wondjes (bijvoorbeeldontstaan door het openkrabben van een puistje) sneller heelde dan normaliter.

IMG_1143_589

Week 3

Week 3 begon prima, tot dat ik bloed ging doneren. Het doneren ging prima, toen ik klaar was ging ik zitten op een stoel om even bij te komen. Ik werd zwart voor mijn ogen, kreeg braakneigingen en uiteindelijk belandde ik op de brancard (dit had trouwens niet te maken met suiker, maar omdat het buiten 32 graden was). Ik moest van de dokter ontzettend veel suiker innemen, ik dronk liters fanta en cola en at broodjes om mezelf op te peppen. Hierna ben ik (helaas) verder gegaan met het eten van suiker.

Zou ik voor goed willen stoppen met het eten van suiker?

Ja en nee. Ik moet toegeven dat ik er wel écht van heb geleerd. Ik wist niet dat zóveel producten bewerkt waren, ik stond er gewoon niet bij stil. Ik ben zeker gaan minderen met het eten van suiker, puur omdat ik mij er beter door voel. Maar ik gun mezelf wel een lekker stukje chocola, of een stuk taart op zijn tijd.

Als ik bij andere mensen blijf eten, eet ik met de pot mee. Ze hoeven geen rekening te houden met mij. Het kan namelijk ontzettend lastig zijn om een gerecht te maken zonder suiker.
.

IMG_2683

Yum deze muffins zijn lekker én suikervrij!

Ben je benieuwd wat suiker met je lichaam doet? En wil je handige tips weten? Kijk dan onderstaand filmpje.

Verder wil ik hier nog wat tips aan toevoegen:

  • Ga altijd met een gevulde maag boodschappen doen, dan word je het minst verleid door alle lekkernijen.
  • Probeer zelf recepten te ontdekken. Ik heb in die weken erg veel geëxperimenteerd met voedsel. Ontzettend leuk om te doen!
  • Deel je ‘no sugar challenge’ met vrienden en vriendinnen, zodat ze op de hoogte van jouw eetpatroon. Voordat ze je verassen met een heerlijke reep chocolade!
  • Eventueel kan je het ook samen doen met een vriend of vriendin. Deel samen gerechten, ga samen bakken en deel je suiker-frustraties!

Eten jullie veel suiker?

Liefs, Lydie

Een gedachte over “Een maand zonder suiker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *