The Color Run, Grand Prix Edition (Melbourne 2014)

Hardlopen voor dummies

Het klinkt nog onwerkelijk, maar de lente komt er weer aan. Dat betekent: naar buiten! Wat is er dan heerlijker om naar buiten te gaan en dat te combineren met sporten? Juist, niks! Maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je totaal geen conditie? Lees dan snel dit artikel.

Oké, laat ik even eerlijk zijn. Betreft hardlopen ben ik een dummie. Ik loop 100 meter en ik ben buitenadem. Zo erg! En dan te bedenken dat ik een jaar geleden ‘zonder moeite’ 5 kilometer aan een stuk kon rennen. Conditie bouwt veel sneller af dan dat je het opbouwt. Maar wil je, net zoals mij weer een goede conditie hebben? Dan heb je zeker wat aan de volgende tips.

Koop goede (hardloop)schoenen. De basis. Zo belangrijk! Door goede hardloopschoenen voorkom je vervelende blessures. Wanneer je de schoen in de winkel past, doe dat een klein test loopje. Zo heb je een beter idee of ze nou wel of niet goed zitten.

Hardloop apps. Wie kent ze niet? Je hebt er ontzettend veel. Momenteel gebruik ik ‘Running For Beginners’. Een heerlijke, simpele, hardloop app. Hij geeft aan wanneer je moet hardlopen en wanneer je moet lopen. Ook kan hij verschillende statistieken bijhouden. Iedere week krijg je een nieuwe (opbouwend) trainingsprogramma. Erg fijn!

Screenshot_2016-03-09-14-04-22  Screenshot_2016-03-09-14-05-14

Momenteel ziet mijn trainingsschema er zo uit:

Week Rennen Lopen
1 10x 1 minuut 10x 2 minuten
2 10x 2 minuten 10x 2 minuten
3 8x 3 minuten 8x 3 minuten
4 10x 3 minuten 10x 3 minuten
5 5x 4 minuten 5x 4 minuten
6 5x 5 minuten 5x 5 minuten
7 3x 6 minuten 3x 10 minuten

Zoals jullie zien bouwt het schema zich langzaam op. Het is belangrijk om jezelf ook aan een hardloopschema te houden. Anders liggen de blessures op de loer. Zelf train ik zo’n 3 keer per week met dit schema.

Het is belangrijk om van te voren goed je spieren warm te maken, je raadt het al: om blessures te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door te stretchen.

Wat ik zelf erg leuk vind, is om naar een doel te werken. Bijvoorbeeld ‘5 kilometer’ kunnen hardlopen zonder problemen. Maar er zijn naar mijn idee nóg leukere doelen! Bijvoorbeeld Mud Masters, waar je doet hardlopen en over allerlei obstakels moet klimmen. Naast Mud Masters heb je natuurlijk ook The Color Run, wie kent het niet?

colorrun2
\colorrun

 

 

 

Wat veel mensen niet weten of vergeten, is dat het trainen van je spieren erg belangrijk. Voornamelijk de spieren rondom je romp. Uit onderzoek is gebleken dat hardlopers die gedurende zes weken vier keer per week de romp trainden, dertig seconden sneller waren tijdens een vijf kilometer wedstrijd.

Ben je benieuwd hoe je deze goed kan trainen? Lees dan dit handige artikel van Denise. Ook benieuwd hoe de spieren zich ontwikkelen? En hoe je sneller spieren traint? Lees dan dit artikel.

Wie gaat met mij de hardloop challenge aan? Wat zullen we zeggen, 10 kilometer?

Liefs,

Lydie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *