slaap-001

“Het bed is voor slaap en seks”

Deze week is het Nationale Slaapweek en aangezien ik nu afstudeer bij Kempenhaeghe, een expertisecentrum voor onder andere slaapgeneeskunde leek het me leuk om aan het belang van slaap vandaag aandacht te geven op Deserve Today.

Wat is Nationale Slaapweek?
Je zou denken dat het een week is waarin je elke dag mag uitslapen, deze week wat extra slaap meepikt of dat je zelfs de hele week niet uit je bed hoeft te komen. Bij deze kan ik je teleurstellen, want het is een week waarin grootschalig onderzoek wordt gedaan en resultaten worden weergegeven over slaap en biologische ritmes. Dit jaar is ‘Slaap en studeren’ het onderwerp van de Nationale Slaapweek.

Een nachtje wat minder slapen is vervelend, maar niet het einde van de wereld. Maar er zijn een hele hoop mensen, 1,5 miljoen Nederlanders, die kampen met langdurige slapeloosheid. Onder jongeren is het aantal met slaapproblemen erg gestegen. Sociale media en beeldschermen die tot laat in de avond aan staan zullen hier grote invloed op hebben. Ook is er een toename slechte slapers onder dertigers. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat ze alles willen en alles willen combineren; hun carrière, een relatie, het gezin, vrienden en hobby’s.

Naast dat slaap invloed heeft op je school- of studeerprestaties heeft het ook invloed op veel andere zaken. Zaken zoals acné, gewichtstoename, hartziektes en diabetes, vruchtbaarheid,  het maken van keuzes, emotionele (vr)eetbuien, reactievermogen, prikkelbaarheid, depressies, concentratievermogen, et cetera. Deze lijst kan nog makkelijk met tientallen zaken worden aangevuld.

Een aantal tips voor een betere nachtrust
*
Gebruik sociale media vroeg op de avond en vermijd gebruik van schermen in laatste uur voor het slapen. Het zelfde geldt voor een spannend boek of film.
* Een bakje koffie is zeer geschikt voor een energieboost. Vermijd cafeïne dus na zes uur ’s avonds IMG_20151221_173248 * Een glaasje bij het eten is zeer gezellig . Alcohol zorgt ervoor dat je makkelijk inslaapt, maar de slaaprust wordt erdoor niet bevorderd
* Niet flink sporten voor het naar bed gaan
* Zorg voor regelmaat in bedtijden, met name het tijdstip van opstaan
* Ga pas naar bed als je je slaperig voelt en ga het laatste uur voor het slapen dingen doen die ontspannend (en liefst saai) zijn zodat je ook slaap kunt krijgen
* Zet de wekker zo dat je er niet op kunt kijken
* Minimaal 6 uur slaap wordt aangeraden
* Geen vergaderingen of discussies in bed, want: “Het bed is voor slaap en seks” aldus somnoloog Ingrid Verbeek.

De kwaliteit van het slapen is belangrijker dan het aantal uren dat je op bed ligt. Je bioritme kan verstoord worden door op bed te liggen om wat (extra) rust te nemen. Daarnaast werkt het verstorend als je jezelf gaat forceren om te gaan slapen en als je daarbij gaat piekeren over het feit dat je niet (voldoende) slaapt.

Dus ga vooral saaie, ontspannende dingen doen voor het slapen waar je je hoofd niet echt bij nodig hebt.

Liefs,
Denise

Voor meer informatie ga naar www.kempenhaeghe.nl

2 gedachtes over ““Het bed is voor slaap en seks”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *