fitness

Thuis sporten – Routine van Denise

Na 12 jaar te hebben gehockeyd en 1 jaar op fitness te hebben gezeten, sport ik sindsdien voornamelijk thuis. In dit artikel deel ik mijn favoriete thuis work-outs, ideaal voor mensen die op zoek zijn naar leuke work-outs die wél vol te houden is en leuk is om te doen.

No gym, no problem!

Ik heb verschillende pogingen gedaan in de zoektocht naar fijne thuis work-outs. Denk aan rennen, skeeleren, fietsen, wandelen, de 30 day challenge, et cetera. Aan elke sport zit wel een nadeel. Rennen vond ik niet erg uitdagend, skeeleren kan alleen in de zomer maar is wel ontzettend leuk, ik moet erg ver fietsen om het gevoel te krijgen dat ik echt aan het sporten ben. Wandelen voelt hetzelfde als rennen niet echt als een uitdaging en als laatste de 30 day challenge, na het behalen van deze challenge is de spanning er wel vanaf.

Vandaar dat ik als jarenlange YouTube-fan eens online ging zoeken en ja hoor, heel YouTube land staat bomvol met fitness routines voor thuis. Ik deel vandaag met jullie mijn favoriete koppel; Kelli en Daniël van Fitness Blender. Ik focus me tijdens het trainen voornamelijk mijn BBB’s; buik, billen benen. Dit zul je ook zien tijdens het lezen van dit artikel.

Warming up
Voor je begint met sporten is het super belangrijk om je spieren op te warmen en je hartslag omhoog te brengen. Om dit te doen kijk ik het vaakst naar het volgende filmpje. Het is een kort filmpje die je klaar maakt voor je verdere routine. Het zijn 10 oefeningen die elk 30 seconden duren;

Billen en benen
Ja wie wilt het niet? Mooie (ronde) billen. In dit filmpje van 5 minuten (!) wordt hieraan gewerkt. Het filmpje bevat 6 oefeningen die elk 40 seconden duren. Ja, het is zeker even wennen als je hieraan begint, zelfs Kelli heeft het er zwaar mee.

Nog een filmpje die dit gebied aanpakt. Het filmpje waarbij je 100 keer squat op 10 verschillende manieren. Dit filmpje is erg fijn en iets minder zwaar dan het vorige filmpje!

Daarnaast doe ik zelf nog wat oefeningen; donkey kicks, dirty dog, hip thrust, leg extension, dead lifts, et cetera. Zoek deze maar eens op!

Buik
Na het trainen van mijn billen en benen ga ik verder met mijn buik. Daarvoor gebruik ik het volgende filmpje. Het is een filmpje met 10 oefeningen die elk 45 seconden duren. Ik houd het nog niet vol als beginner, maar hopelijk over een aantal weken wel;

Armen en rug
Naast deze sportfilmpjes doe ik nog wat oefeningen met een kettlebell van 8 kilo. Hiervan zijn ook ontzettend veel filmpjes van te vinden op YouTube, maar dit doe ik onderhand op eigen tempo en op mijn eigen manier.

Cooling down
Naast het opwarmen van het lichaam tijdens een warming up, is het laten afkoelen en het stretchen van de spieren erg belangrijk. Hiervoor gebruik ik het volgende filmpje. Het filmpje bevat weer 10 oefeningen om je spieren te laten ontspannen en je hartritme omlaag te brengen;

Naast deze filmpjes zijn er ook genoeg andere filmpjes te vinden op het kanaal van Fitness Blender. Denk aan HIIT trainingen, Tabata trainingen, full body cardio work-outs, et cetera. Ik zou zeker aanraden om dit kanaal eens te gaan bekijken!

Sporttips
* Ga op zoek naar een sport die je leuk vindt
* Sport met vriendinnen, vaak helpt het stimulerend als je samen sport
* Drink voldoende water
* Zorg voor een goede warming up en een cooling down
* Maak een realistisch schema voor jezelf
* Geniet ervan
* Don’t be too hard on yourself
* Bouw rustig op, je wilt geen blessures oplopen
* Lees Lydies basisfeitjes over de ontwikkeling van spieren. Erg leuk om te weten als beginner!

Voor mij zijn deze filmpjes een oplossing. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat dit niks voor jou is. Sport op je eigen manier en hoe jij het het prettigst vind.

Have fun!

Liefs,
Denise

6 gedachtes over “Thuis sporten – Routine van Denise

  1. jeapiebel zegt:

    Ik ben al 4 jaar vast aan sportschool. Moet wel zeggen dat ik zat van wordt. Maar ik zit er nu nog een jaar aan vast. Mijn motivatie is afgenomen. Goed tips. Ik denk dat ik ga vanaf nu thuis ga dansen. Veel leuker.

  2. Loene zegt:

    Ik sport nu in de sportschool. Meestal ga ik dan op de loopbank rennen, fietsen of roeien. Het leuke is dat je precies ziet hoeveel calorieën je hebt verbrand. Tenminste, dat vind ik nogal belangrijk, haha! En aangezien ik af moet gaan vallen, is sport erg belangrijk voor mij. ♡

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *